NLP זהו לא "עוד כלי" להעשרה וגם לא נישה אימונית אלא זהו ארגז כלים אימוני פשוט ומיידי ליישום, מעיין "מתכון" שמדייק וממקסם את איכות האימון ואת ביצועי המאמן. למידת אימון בשיטת NLP היא למעשה שילוב שני תחומים , שכל אחד מהם בפני עצמו מהווה אבן יסוד ותשתית בסיסית לחשיבה ולשפה המובילות לשינוי ולתהליכים התפתחותיים. כשאימון ו-NLP נפגשים יחד בקורס הכשרת מאמנים, הבוגרים יוצאים עם בסיס איתן ורפרטואר יוצא דופן להוביל מהרגע הראשון תהליכי אימון עמוקים ומדויקים, רבי עוצמה ותוצאתיים. NLP הינו תחום מהמתקדמים ביותר בחקר המוח, המבטא אינטגרציה של שלושה מדעים: נוירולוגיה (בדגש על מרכיבי החושים), בלשנות (בדגש על השפה המדוברת) ומדעי ההתנהגות (בדגש על שפת הגוף ותקשורת בין-אישית). Neuro – המערכת העצבית/המוח או איך אנחנו חושבים. Linguistic – תקשורת מילולית . האופן בו אנחנו מבטאים את המחשבות/תחושות שלנו Programming – ניתוב (תיכנות) הפעילות המוחית והלשונית לכדי תגובה, התנהגות, פעולה ותוצאה רצויות.
מטרת ה- NLP היא להביא את האדם להשתמש בתבניות חוזרות להצלחה ומצוינות בכל תחום בחייו. החידוש שמביאה עימה שיטת ה-NLP הוא לא בתיאוריות עצמן כי אם בשימוש המעשי שלהן ובפיתוח הכלים והטכניקות המבוססות עליהן.
פיתוח השיטה ויישומה:
שיטת ה-NLP נולדה בשנות ה 70 כאשר שני חוקרים מאוניברסיטת סנטה קרוז בקליפורניה – ריצ'רד בנדלר (מתמטיקאי) וג'ון גרינדר (בלשן) נפגשו והחליטו לחקור ולבנות יחד מודל לתקשורת מיטבית. הם פנו לשלושת גאוני התקשורת שהשפיעו עליהם בתחילת דרכם ושהיו מגדולי המטפלים בארצות הברית אז: פריץ פרלס – אבי הגשטאלט, וירג'יניה סאטיר- אם הטיפול המשפחתי ומילטון אריקסון אבי ההיפנוטרפיה המודרנית וטיפול קצר המועד. בנדלר וגרינדר הוקסמו מיכולת המטפלים הללו לחולל שינוי דרמטי בחיי מטופליהם ובעיקר בער בהם לדעת ולהבין כיצד פועלים האנשים הללו? מה מייחד את התקשורת שלהם? האם יש דפוסים שחוזרים על עצמם? הרצון שלהם היה לפתח מתודולוגיה שמאפשרת כל אחד ללמוד איך אנשים עושים את מה שהם עושים, וללמד את האחרים איך לעשות זאת גם כן. וכך, מהר מאוד ה- NLP הפך לטכנולוגיה למצוינות. הנחת היסוד של בנדלר וגרינדר הייתה שאם אדם אחד יכול להצליח, משמעות הדבר שגם אחרים יכולים לעשות זאת, ואם אדם מצליח לעשות משהו בסיטואציה אחת – משמע שהוא גם יכול לעשות את אותו הדבר גם בסיטואציה אחרת. מה שנותר הוא לבודד את מרכיבי התקשורת הייחודיים ולארגנם כך שניתן יהיה להעבירם הלאה. וזה מה שהם עשו – הם צפו בקלטות וידאו ואודיו , חקרו תיאוריות משלושת העולמות – מדעי המוח, ההתנהגות והשפה, והצליחו לבנות מודל לתקשורת ומצוינות.
NLP עונה על שאלות כמו: – מהו בדיוק התהליך שקורה במוח מהרגע שהוא נכסף למידע ועד הרגע שהמידע הזה מתורגם להתנהגות ותגובה? – כיצד אפשר להשפיע על כל שלב ושלב בתהליך עיבוד המידע ולשנות אותו על מנת להשיג תגובה ותוצאות רצויות? – כיצד אפשר להשפיע על מחשבות, רגשות, תחושות ותגובות של אנשים אחרים וגם של עצמי?
NLP הוא כלי כה רלוונטי לאימון מכמה סיבות:
• כמו האימון, NLP נשען על חזקותיו של האדם, ממנף אותן ומעורר לחיים את משאביו.
• כמו האימון, NLP ;מאתגר את האדם לצאת מאזור הנוחות לעבר חשיבה, תחושה והתנהגות רצויים.
• מאמן NLP יודע לזהות אלמנטים חשובים מדרך החשיבה של המתאמן (באמצעות השפה בה משתמש המתאמן, שפת גופו, התנהגותו ותחושותיו בעת האימון ומחוצה לו) ומתוך כך יודע כיצד, היכן ומתי בדיוק הזמן לאתגר לגמישות ושינוי.
• טכניקות NLP עובדות מהר, אינן מהוות התנגשות עם כלים אימוניים, אלא רק השלמה טבעית ודיוק של התהליך.
• מאמן NLP רואה, מרגיש ושומע באופן הרגיש והמדויק ביותר את צרכיו של המתאמן שמולו וכך מייצר כימיה (rapport) ואמון מקסימאליים לאורך כל התהליך.
• מטרה המושגת באימון NLP, מחזיקה מעמד לאורך זמן.
• באימון NLP רוכשים המתאמנים כלים לשוניים שעוזרים להם לזהות איזה סוגים של מידע הם מאחסנים וקולטים במוחם איזה מידע מושמט ואיך בדיוק נעשה שימוש במידע שנקלט. עצם הזיהוי והמודעות עוזרים למתאמנים לשנות אמונות ותפיסות מעכבות, להיפטר מרגשות שליליים ולהתחבר לחיוביים, לשפר תקשורת בינאישית, להעלות הדימוי העצמי, לנהל קונפליקטים ולהגיע להחלטות, לצאת ממצבי תקיעות, להשפיע בעזרת מילים, לשנות הרגלים ותגובות אוטומטיות בלתי רצויות ועוד.
מה לומדים בפועל כשלומדים אימון בשיטת NLP:
כלים לשוניים לזיהוי סוגי מידע המאוחסנים ונקלטים במוח: זיהוי אלמנטים חשובים מאופן עיבוד המידע ומתהליכי החשיבה של המתאמן, המאפשר למאמן לראות, להרגיש ולשמוע באופן הרגיש והמדויק ביותר את צרכיו של מתאמניו, ליצור עימם כימיה (rapport) מקסימאליות ולדעת כיצד, היכן ומתי בדיוק לאתגר אותם לגמישות ולשינוי.
טכניקות עוקפות מודע לשינוי ולהשגת מצוינות לאורך זמן: טכניקות העוזרות לאנשים להשתמש בתבניות חוזרות לשינוי הרגלים ותגובות אוטומטיות בלתי רצויות ולהשגת הצלחה ותוצאות בכל תחום בחייהם.
שפת ההשפעה (שפת גוף ושפה מילולית): יצירת התניות אסוציאטיביות המחברות את האדם למשאבים שלו והופכות אותם לזמינים בפועל. בין הנושאים – מודל מעבר למילים – השפה ההיפנוטית הסוגסטיבית של מילטון אריקסון; עבודה עם שפת גוף, מערכת הייצוג החושית, תנועות עיניים; ועוד.
כמאמן NLP אני…
• שואל שאלה, גם כדי להקשיב לתוכן תשובה אבל בעיקר כדי להקשיב לאופן הניסוח שלה.
• מנסח את עצמי דרך אותם הפילטרים ותבניות החשיבה של המתאמן שלי – וכך יוצר עימו כימיה מקסימאלית
• אני יודע ומכיר חוקי לשון ומבני משפט שיוצרים אוניברסלית השפעה מסוימת אצל האחר – וכך – בזמן ובמקום הנכון – אני מנסח את עצמי כדי להשפיע על הלא מודע שלו – לטובה.
• אני משקף למתאמן שלי כיצד הוא מתנסח ועוזר לו בעת הצורך לאמץ ניסוח חדש.
• אני תמיד מנהל אימון משני צידי המוח – מוח שמאל, הרציונלי – שמדבר על הרצון והמטרה, ומוח ימין שחווה את המקום המיטבי הנ"ל ובכך עושה "חזרה גנרלית" לקראת הרגע עצמו.
כיצד נלמדת שיטת ה-NLP במהלך קורס ההכשרה:
למידת ה-NLP בקורס נחלקת לשניים:
1. מיומנויות תקשורת
2. טכניקות מובנות להשגת שינוי והצלחה
מיומנויות התקשורת מועברות לאורך כל הקורס כחלק מחומר הליבה של מיומנויות האימון בקורס. לדוגמא – כשלומדים על יצירת מרחב אידיאלי למתאמן באימון – נלמד גם נושא ה-RAPPORT של ה-NLP. כאשר לומדים כיצד להגדיר מטרה אימונית – נוספים ללמידה כל התרומות והדיוקים שיש ל-NLP לתת על מנת לשפר, לדייק ולמקסם את השיחה ולהבטיח שתהיה זו מטרה שראשית כל – תושג, ובנוסף לכך שהתוצאה תישמר לאורך זמן. דוגמא נוספת היא בעבודה על פרדיגמות – כאשר לומדים המשתלמים לעומק כיצד ניתן 'לפרק' אמונות מגבילות ולבנות אמונות חדשות ומקדמות – ל-NLP תרומה אמיתית ביצירת דיוק בשאלות הבהרה ובשיחה המשפיעה גם ברמת הלא מודע לחולל את השינוי הרצוי ולקדם את המתאמן אליו.
למידת מיומנויות ה-NLP נעשית בד בבד ללימודי היסוד באימון. למידת טכניקות ה- NLP נעשית ברובה בחלק השלישי של הקורס, כבונוס, לאחר שכבר סיימו את כל חובותיהם מבחינת תכני הליבה האימוניים בקורס והמבחנים. הטכניקות הנלמדות הן טכניקות יסוד קלאסיות לאימון, המתמקדות באסטרטגיות לשינוי, שלבים ומודלים בפני עצמם (לדוגמא – רמות לוגיות של שינוי, מודל דיסני – מחלום למציאות ועוד).
מה לא לומדים בהקשר ל-NLP בקורס הכשרת מאמנים:
NLP נחשב גם טיפול קצר מועד. אי לכך, כל מה שמתנגש עם האתיקה האימונית ועם מקצוע האימון לא נכנס לתכנית הלימודית. לדוגמא – טכניקות לטיפול בחרדות, טראומות, טכניקות לשחרור מכאב, מאלרגיות, עבודה עם קו זמן המחזירה את המטופל אחורנית בזמן ומשחררת אותו מחסמים, אמונות ורגשות על ידי "ניקוי היסטוריה אישי" וכיו"ב. למשתלמים המעוניינים להשלים את הלימודים לתעודת 'מטפל' בשיטה (פרקטישנר ומאסטר פרקטישנר) – קיימת אפשרות להשלים במסגרת בית ספר "אמבישן" תכנית לימודית נוספת שנבנתה במיוחד לבוגרי קורס האימון.
לסיכום, אימון NLP מעניק למתאמנים מערך של כלים המאפשרים להם לנתח, להטמיע, או לשנות בעזרת המאמן, כל רצף של התנהגות שהם עשויים להבחין בו אצל עצמם ואצל אחרים. במילים אחרות – אימון לכל דבר.