הגדרת לשכת המאמנים בישראל:
"אימון הינו מקצוע שייעודו השגת שינוי בר-קיימא המוביל למימוש עצמי מיטבי ולהישגים יוצאי דופן בחייו של המתאמן בהתאם לשאיפותיו ורצונותיו.
תהליך האימון מושתת על מערכת יחסים מתמשכת המאפשרת למתאמן להגדיר את חזונו, ייעודו וערכיו בכל תחום בחייו, לתרגם אותם ליעדים מוגדרים, לבנות תכנית פעולה יישומית להגשמתם ולהוציאה לפועל.
באמצעות דיאלוג מעצים, כאשר המאמן רואה במתאמן כמומחה בחייו ומאמין כי כל אדם ניחן ביצירתיות, בתושייה והינו ישות שלמה, ממקד ומבהיר המתאמן את רצונותיו, מגדיל את המודעות והגילוי העצמי שלו, משפר את יכולותיו, מחולל מרחב פעולה חופשי מאמונות ותפיסות מקבעות ובוחר את פתרונותיו הוא בדרכו היצירתית".
לאימון אישי שתי מטרות מרכזיות:
1. לעזור למתאמן להשיג את מה שבא להשיג בתחום האישי, הבין-אישי (משפחה, חברים, קהילה ) ו/או התחום העסקי (קריירה, עסקים, יזמות). נושאי אימון עוסקים בהגשמת מטרה ספציפית, מיצוי פוטנציאל אישי או מקצועי, קבלת החלטה, חיבור למשאבים ולכוחות, "מילוי מצברים" ויציאה מתקיעות, התגברות על מחסומים, חיבור לרגשות חיוביים ולמעורבות בחיים, מציאת משמעות בעשייה , ועוד.
2. לעזור למתאמן להיות ה'מאמן' של עצמו בעתיד ובהקשרים אחרים בחייו: אימון טומן בחובו צורת חשיבה ושפה מקדמות וחיוביות המוטמעות בהדרגה אצל המתאמן. כמו כן, כתהליך אישי של למידה ומשוב – מתאמנים יוצאים מאימון כשהם מודעים לחוזקותיהם, לערכים החשובים להם, לאסטרטגיות ולתגובות שמקדמות אותם ולאלה שלא, למה שמלהיב אותם ולמה שמעכב אותם ולכל הדרכים הנכונות עבורם להתגבר על מכשולים ולהגיע להרגשה טובה ולתוצאות משביעות רצון.
אימון זהו תהליך של יצירה מכוונת ומתוכננת, ופעולה לקראת החיים אותם המתאמן רוצה לחיות.
מכוונת: כי בחיים לפעמים נוצר לנו איזה "אני" מתוך היסח הדעת, כשאנו נדחפים לתוך דברים, בוחרים בחירות לא אוטנטיות, ואנו מוצאים את עצמינו בתוך חיים שלא ממש טוב לנו בהם.
מתוכננת: לאימון ניגשים ממש כמו שניגשים לתכנון יצירת אומנות, כשהאומן שואל – איזה רעיון אני רוצה להביע בציור? באיזה צבעים אשתמש? איזה טקסטורה תהייה לבד הזה? התהליך הוא תהליך בו המתאמן מברר מה בדיוק יהיה שם. ולא רק רק היצירה חשובה, אלא גם הדרך אליה.
פעולה: המתאמן הוא לא סביל. לכן אנו גם קוראים לו 'מתאמן' ולא 'מאומן'. הוא נדרש לקדם באופן פעיל את החיים שהוא רוצה ליצור לעצמו. התובנה עצמה לא מספיק עושה את ההבדל. ההבדל נעשה מ"לדעת על" ל"לדעת איך, מתי ועם מי".
תפקיד המאמן
- לחשוף את החיים הרצויים והזהות הרצויה
- ליצור תמונה ברורה ומפורטת של החיים הרצויים
- לחבר את המתאמן למוטיבציה לפעול
- להיות ולהתלהב יחד עם המתאמן בדרכו להשגת החיים הללו.
המאמן הוא לא מנחה מוטיבציה וגם לא גורו. בניגוד לדעה שיש לרבים, מאמן הוא לא אדם שעיקר מומחיותו היא להגיד בכריזמה "קדימה! אתה יכול! לך על זה!!". המומחיות הגדולה ביותר של מאמן טוב היא לדעת לשאול את השאלות הנכונות ובאמצעותן למקד את המתאמן לעיקר. אימון הוא תחום צנוע שבו המאמן נייטרלי ו"בגובה עיניים" מוחלט עם המתאמן.
אימון אינו טיפול ואינו יעוץ. אימון הוא התחום היחיד בעולם שהמומחים בו אינם מייעצים דבר. הנחת היסוד באימון היא כי המתאמן הוא המומחה להבין מדוע חייו מתנהלים כפי שמתנהלים, מה מניע אותו להתנהג כפי שמתנהג וכדומה. לפיכך, ההנחה היא גם כי הוא המומחה לפתרון בעיותיו. המאמן אינו נותן עצות, אינו מכוון, אינו מניפולטיבי אינו מנסה להבין את המקורות הפנימיים והעמוקים שהובילו למה שיש בהווה ואינו מנסה לפתור תכנים רגשיים לא פתורים מן העבר. המאמן אינו שיפוטי ואינו מעניש את המתאמן בשום מקרה.
למי מיועד אימון: באופן כללי, אימון מיועד לכל מי שרוצה למצות ולהשיג יותר בחייו – בתחום האישי, הבין-אישי (משפחה, חברים, קהילה) ו/או התחום העסקי (קריירה, עסקים, יזמות).
במה מסייע המאמן למתאמן?
- המאמן מסייע למתאמן להשיג את מטרותיו בדרך הקצרה ביותר, היעילה ביותר ובדרך מותאמת אישית למתאמן, בלי לסטות ובלי לעשות טעויות.
- המאמן מאתר את נקודות החוזק של המתאמן, אלה אשר באמצעותן הוא יגיע לתוצאות.
- המאמן מזהה את אזורי הקושי של המתאמן ומכוון אותו להתאמן בהתגברות עליהם.
- המאמן מגביר את יכולתו של המתאמן להיות אפקטיבי: מיקוד, ריכוז, ניהול זמן וקבלת החלטות.
- המאמן מאתגר את המתאמן לשאוף, להציב מטרות ולהגיע להישגים גבוהים מהסטנדרט הרגיל שלו.
- המאמן מוביל, מעורר, חוקר, מכוון, מלמד, מאפשר למתאמן להתבונן לעומק ברבדים שונים בחייו ומהווה מראה שעוזרת למתאמן לנתח אירועים וללמוד מהם
- המאמן מהווה עבור המתאמן זרז ומאיץ לחזור לעבודה אנרגטית כאשר המתאמן מגיע למצב של עייפות פיזית, נפשית או מוראלית.
מה קורה למתאמן תוך כדי אימון?
- מגיע לתוצאות (!!!); חולם – מתכנן – ופועל.
- מפתח גמישות מחשבתית, חש חיוניות וחדוות עשייה.
- נעשה יותר ויותר יעיל וממוקד.
- מתמקד בפתרונות במקום בבעיות ומחליט החלטות בעלות משמעות.
- מציב לעצמו מטרות מאתגרות אותן הוא רוצה; כאלה שאולי לא היה מגיע אליהן ללא אימון.
משך תהליך אימון: אימון נמשך בדרך-כלל לתקופת זמן מוגדרת מראש של בין מספר שבועות למספר חודשים. בתקופה זו המתאמן מגיע בהדרגה לשינוי מוחשי בהתנהגותו, רגשותיו ודרך חשיבתו, שינוי שמוביל לתוצאות טובות יותר ולקבלת החלטות להמשך הדרך.
אימון בין מפגש למפגש: במהלך הזמן שבין מפגשי האימון האישי מבצע המתאמן את המשימות שלקח על עצמו, תוך שהוא מדווח למאמן על פעולותיו והישגיו בזמן שנקבע.
שלבי עבודה באימון: האימון מתחלק לשלבים בהתאם לצורך ולמטרות המתאמן, ולפעולות הנגזרות מתוך השלבים השונים שנבחרו.