נושא |
קריטריונים להערכה באימון |
|
האימון נעשה במסגרת חוקי המדינה |
המתאמן מתאמן רק על מטרות במסגרת החוק |
|
הבחנה בין אימון לטיפול |
אם המתאמן משתמש בשפה טיפולית שמדגישה בעיות כגון: אני במשבר, אני בחרדה- המאמן מתייחס לכך ומברר את כוונתו |
|
אם עולים היבטים טיפוליים המאמן מבהיר שאינו מאמן על היבטים טיפוליים |
|
כעולים נושאים טעונים רגשית- מחלות, אובדן, משבר- המאמן מברר אם האימון הוא המקצוע הדרוש או שיש צורך במשהו אחר (רופא, פסיכולוג) |
|
המאמן מתייחס למצבים במפגש שמחייבים לשקול הפנייה לבריאות הנפש (עשרת האינדיקטורים). |
|
כשעולה נושא המתאים גם לאימון וגם לטיפול- המאמן מתנהל באופן טיפולי ממוקד פתרון וממוקד עתיד. |
|
כשעולה בקשה מצד המתאמן הקשורה לשדה הטיפולי- המאמן מחזיר את השיחה לשדה האימוני. |
|
הבחנה בין אימון לייעוץ |
כשהמתאמן מבקש עצה-המאמן מבהיר שלא מייעץ ושהמתאמן הוא המומחה הכי גדול לחייו. |
|
כאשר עולה נושא שדורש ייעוץ- המאמן מברר אם המקצוע הדרוש הוא אימון או משהו אחר: יועץ עסקי, עו"ד, רו"ח. |
|
כאשר עולה נושא שמתאים גם לאימון וגם לייעוץ, המאמן מתנהל באופן אימוני –שואל ומסייע למתאמן להשיג הבירות אך לא מספק פתרונות. |
|
כשעולה בקשה מצד המתאמן הקשורה לשדה הייעוצי- המאמן מחזיר את השיחה לשדה האימוני |
|
המאמן מציע הצעה רק עם קבלת רשות ומבהיר כי דעתו אינה דעת מומחה. |
|
המאמן אינו מנסה לכוון את המתאמן למקום מסוים או להחשיב עצמו כטוב יותר |
|
התנהלות אתית |
המאמן מכבד את המתאמן ואינו מבטל אותו או מזלזל בו. |
|
המתאמן אינו מתעלם מניגוד אינטרסים |
|
המאמן אינו מנצל לרעה את סמכותו, השפעתו או כוחו. |
|
המאמן אינו מעיר הערות סקסיסטיות או גזעניות |
|
התייחסות לסודיות |
המאמן מבהיר שהשיחה מוקלטת |
|
המאמן מבהיר שהשימוש הינו לצרכי בחינה ורק לשם זה. |
|
בסוף השיחה, המאמן שואל האם יש משהו שאינו בר השמעה למישהו אחר |
|
מטרת האימון ומיקודה |
המאמן מסייע למתאמן להבהיר את נושא האימון. |
|
המאמן מתאם עם המתאמן ציפיות בקשר לאימון. |
|
המאמן מזמין לבחור כשהמתאמן מעלה מספר נושאים. |
|
המאמן ממקד ומסייע למתאמן להבהיר את המטרה כאשר היא כללית מדי. |
|
המאמן מסייע למתאמן להגדיר תוצאות איתן הוא רוצה לצאת מהשיחה. |
|
המאמן ממקד את המתאמן למטרה פעילה שתלויה בו. |
|
התנהלות בהתאם להסכם |
המאמן ערני לחוסר הלימה בין המטרה שהוגדרה לבין הנושא המדובר. |
|
המאמן מעדכן את ההסכם לפי השינויים בשיחה או במטרת האימון. |
|
המאמן שומר על גבולות התפקידים ומחזיר אחריות על האימון למתאמן. |
|
המאמן מקפיד להעביר את המסר שהמתאמן הינו המומחה לחייו. |
|
המאמן מקפיד להעביר את המסר שהמתאמן אחראי לתוצאות שישיג. |
|
|
יצירת סביבה בטוחה ותומכת |
המאמן מייצר אמון באמצעות ביטוי של אכפתיות ואמפטיה. |
|
המאמן מבטא כבוד כלפי המתאמן, ערכיו, רצונותיו ועמדותיו. |
|
המאמן נוהג ביושר וביושרה לאורך התהליך. |
|
המאמן מסתכל על המתאמן בגובה העיניים. |
|
המאמן מקבל את המתאמן כשלם, על חולשותיו ועוצמותיו. |
|
המאמן יוצר מרחב בטוח לחקירה, וליציאה מאזור הנוחות, תוך כדי תמיכה ועידוד. |
|
המאמן מקפיד לבקש מהמתאמן רשות לחקור כוונים חדשים, או כיוונים שעלולים לעורר אי נוחות אצל המתאמן, או לבצע סיעור מוחות. |
|
המאמן מצטרף למתאמן בצורה מילולית ובלתי מילולית (מירורינג, קצב נשימה, אנרגיה,קול), כדי ליצור אפשרות לשינוי אצל המתאמן בהתאם לצורך |
|
נוכחות אימונית |
המאמן בערנות ובמערכת יחסים ספונטנית מול המתאמן, "רוקד את הרגע". |
|
המאמן מאתגר ומעז. |
|
המאמן נמצא בהוויה אימונית, דהיינו, משלב ונע בין סקרנות, קבלה, מיקוד, אמפטיה, הומור ואתגור. |
|
המאמן מביא חיוניות לתהליך, שיכולה לבוא לידי ביטוי באמצעות הומור, קלילות וכיו"ב. |
|
המאמן ממקד את המתאמן ומסייע לו להבחין בין עיקר לטפל. |
|
שימוש בגישה של פתיחות, גמישות וביטחון עצמי |
המאמן מסוגל להתאים את עצמו לצרכי המתאמן, צרכי השיחה ומטרת השיחה. |
|
המאמן משתמש באינטואיציה שלו ברגישות בהתאם לצרכי המתאמן והאימון. |
|
המאמן מפגין ביטחון בחקירה של נושאים חדשים וכאשר עולים רגשות חזקים. |
|
שמירה על גבולות בין המאמן והמתאמן |
המאמן מבחין בין אמפטיה לבין הזדהות יתר עם המתאמן. |
|
המאמן מסוגל לנהל דיאלוג פנימי תוך כדי האימון על מנת לעשות הפרדה בין "מה שייך למתאמן" לבין "מה שייך למאמן". |
הקשבה |
המאמן מקשיב לתוכן, לרצונות ולמטרות, לאפשרויות, לרגשות, למחסומים וחששות, לתפיסות ועמדות וערכי המתאמן, לשפה ולשפת הגוף, למה שנאמר ולמה שלא נאמר. |
|
המאמן מבטא הבנה של מה שנאמר ושל רצונות המתאמן. |
|
המאמן מקפיד להקשיב לרצונות ולאג'נדה של המתאמן, ולא לאג'נדה של עצמו. |
|
תמיכה בביטוי העצמי של המתאמן |
המאמן נותן מקום לשקט בשיחה. |
|
נפח הדיבור העיקרי של השיחה הוא של המתאמן ולא של המאמן. |
|
המאמן מקפיד לקצר בדבריו ולאפשר למתאמן לעשות את העבודה בשיחה |
|
שיקוף |
המאמן משקף למתאמן בצורה ברורה, פשוטה, אמפטית, מסדרת, מגוונת ויצירתית את רצונותיו, מטרותיו, האפשרויות שיש לו, רגשותיו, המחסומים והחששות שלו, תפיסותיו,עמדותיו וערכיו, מה שנאמר ומה שלא נאמר. |
|
המאמן משקף בצורה בהירה וממוקדת |
|
המאמן משקף במילים אחרות את דברי המתאמן על מנת ליצור אפשרויות חדשות (מסגור מחדש). |
|
שאילת שאלות |
שאילת שאלות עוצמתיות – המאמן שואל שאלות המאפשרות יצירת ערך, למידה ומביאות לגילוי חדש. |
|
המאמן שואל שאלות הבהרה שבאות להביא בהירות למתאמן לגבי הנושא ולגבי עצמו. |
|
המאמן שואל שאלות פתוחות וממוקדות (קצרות), מבלי לחזור שלא צורך, או ליצור רצף שאינו מאפשר למתאמן להשיב. |
|
תקשורת ישירה |
המאמן מתקשר באופן ענייני, בהיר ויעיל במהלך השיחה. |
|
המאמן נותן הסבר ברור בהתאם לצורך. |
|
המאמן מאתגר את המתאמן לצאת מאזורי הנוחות שלו. |
|
המאמן נותן למתאמן משוב ישיר וענייני. |
|
המאמן מבקש משוב על התקדמות האימון ועל התנהלותו. |
|
המאמן מעז לפתוח לדיון נושאים לא נוחים במערכת היחסים עם המתאמן. |
|
|
שימוש בשפה בעלת השפעה מקדמת |
המאמן משתמש בשפת המתאמן. |
|
המאמן משתמש בשפה המתאימה ביותר למתאמן. |
|
המאמן משתמש בדימוים ומטאפורות – יוזם שימוש בדימויים למצבים שמעלה המתאמן, הולך עם דימויים שהמתאמן מביא. |
|
המאמן משתמש ומעודד את המתאמן להשתמש בשפה מכוונת עתיד, פעולות וראיית הכוס המלאה. |
|
זיהוי חוזקות אישיות ולמידה מהתנסויות |
המאמן מניע את המתאמן לעסוק בזיהוי יכולותיו וכישוריו. |
|
המאמן מתייחס ליכולות/כישורים/מיומנויות של המתאמן. |
|
המאמן משקף את משאבי המתאמן כפי שבאו לידי ביטוי בהתנסויותיו ומזמין אותו לחקור אותן. |
|
הוקרה, עידוד וראיית המתאמן בגדולתו |
המאמן מתפעל באותנטיות מכוחותיו של המתאמן, יכולותיו, הישגיו וממי שהוא. |
|
המאמן נותן תקוה למתאמן ותומך בו. |
|
המאמן משתמש במיסגור מחדש (רפריימינג) להקניית מבט חדש שהוא בעל ערך, על פעולותיו והתנהגותו של המתאמן. |
|
המאמן נותן תוקף לכוונותיו, רצונותיו, מטרותיו ורגשותיו של המתאמן. |
|
המאמן מביע אמון ביכולות של המתאמן להתמודד. |
|
המאמן מסייע למתאמן לזהות את הפוטנציאל שלו. |
|
המאמן נותן הכרה ואישור למהות ולזהות של המתאמן – העברת מסרים כגון: אתה קיים, אני רואה אותך, אתה בעל ערך, אתה חשוב, מיוחד, ייחודי… יש לך מה לתרום… |
|
יכולת לסמוך על המתאמן |
המאמן מעביר ומחזיר אחריות למתאמן באופן עקבי ונחוש. |
|
המאמן מעודד חשיבה עצמאית ויצירתית. |
|
המאמן מאתגר את המתאמן לקדם את עצמו ולצאת מאזורי הנוחות שלו. |
הרחבת מודעות |
המאמן מעודד יכולת רפלקטיבית – התבוננות המתאמן על עצמו וסביבתו מזווית מבט רגשית, קוגניטיבית ופיזית. |
|
המאמן מסייע למתאמן להעמיק ולחקור מעבר לנאמר ולגלוי לעין. |
|
המאמן מסייע למתאמן לזהות את אמונותיו, רגשותיו, רצונותיו, מטרותיו, ערכיו, מניעיו ותפיסותיו. |
|
אינטגרציה |
המאמן מעודד יצירת אינטגרציה (איחוד) והערכת נתונים ממקורות שונים, ע"י המתאמן. |
|
המאמן מסייע למתאמן לחקור את ההוויה והעשייה שלו בהקשר לנושא האימון ולבצע אינטגרציה ביניהן (Being+Doing) |
|
המאמן מסייע למתאמן לזהות גורמים מקדמים ומעכבים בו ובסביבתו (עוצמות, חולשות, הזדמנויות, איומים). |
|
חקירת הבדלים, פערים והשלכות |
המאמן מסייע למתאמן לזהות את ההבדלים בין עובדות לפרשנויות. |
|
המאמן מסייע למתאמן לזהות פערים וחוסר הלימה בין כוונותיו להתנהגותו |
|
המאמן מזהה ומשקף למתאמן השלכות וסיכונים בבחירותיו, באופן התנהלותו ובכוונותיו, העלולים לפגוע בו ו/או בסביבתו |
|
הסתכלות על התמונה הרחבה |
המאמן מזמין את המתאמן לחקור מקרים דומים בחיי המתאמן בעבר כמקור ללמידה על ההווה או העתיד. |
|
המאמן מזמין את המתאמן לחקור מקרים דומים בתחומי חיים אחרים של המתאמן כמקור ללמידה על התנהלותו בתחום מסוים. |
|
המאמן מזמין את המתאמן ללמידה מן העתיד המיטבי (האדם שהמתאמן רוצה להיות ואיך שהוא מתנהל בעתיד) ויישומה בהווה. |
|
המאמן מזמין את המתאמן ללמידה מהתנהלותם של אחרים |
|
|
תכנון והצבת מטרות |
המאמן מעודד את המתאמן לבנות תכנית פעולה עם מטרות ויעדים ולפעול על פיה. |
|
המאמן מסייע למתאמן לזהות דרכי פעולה נוספות לשם השגת תוצאות רצויות. |
|
המאמן מסייע למתאמן להיערך לאפשרויות פעולה בהתאם לשינויי נסיבות בתכניתו. |
|
הנעה לפעולה |
המאמן מזמין את המתאמן להתחייב על פעולה/פעולות לביצוע, אשר יביאו אותו לתוצאות רצויות ומוסכמות. |
|
המאמן מזמין את המתאמן לבחון את יכולתו להרחיב את פעולתו או לצמצמה בהתאם לנסיבות. |
|
בניית סביבה תומכת שינוי |
המאמן מעודד את המתאמן להשתמש במשאבים הפנימיים שלו כדי להשיג תוצאות. |
|
המאמן מעודד את המתאמן לזהות ולרתום משאבים בסביבתו שיתמכו בהתקדמותו. |
|
ביצוע בקרה |
המאמן מזמין את המתאמן לנהל מעקב אחר התקדמותו ולקחת אחריות על התוצאות הרצויות לו. |
|
המאמן משאיר למתאמן את האחריות על בחירת הפעולות וביצוען. |
|
סיכום |
המאמן מקדיש זמן לאיסוף השיחה וסגירתה. |
|
המאמן מוודא שברור למתאמן מהן התחייבויותיו |
|
המאמן מוקיר את המתאמן על הישגיו באימון, בחירותיו, התחייבותו לפעולה והתנהלותו במהלך השיחה. |
|
משוב |
המאמן מזמין את המתאמן לבחון את הערך שהפיק מהשיחה. |
|
המאמן מבקש מהמתאמן משוב על האימון. |